“Het bezig zijn met gezondheid is iets dat je overal in de maatschappij terugziet. Wij zijn daar blij mee want het past helemaal bij ons.”
Rienks is een middelgrote arbodienst, die in 1992 is opgericht door voormalig olympisch kampioen roeien Nico Rienks. Het bedrijf is net dat beetje anders dan je gewend bent. Het ademt een ontspannen en blije sfeer uit. Samen met haar klanten werkt het aan gezonde organisaties. Sinds januari 2014 heeft Jan Marcel Schutte de dagelijkse leiding over het bedrijf. Met hem gaan we in gesprek over leiderschap.
De laatste tijd is oprichter Nico Rienks in het nieuws met zijn roeiproject 2020. Daarbij heeft hij een roeiploeg geselecteerd waarmee hij in 2020 wil mee doen aan de olympische spelen. Bij de selectie van deze ploeg heeft hij niet gekeken naar roei-ervaring maar naar persoonlijke talent. Is dat ook gebruikelijk bij de selectie van medewerkers van Rienks?
“Bij Rienks kijken we ook naar persoonlijk talent. Natuurlijk zijn diploma’s nodig voor de vakgebieden, maar ervaring is bij ons lang niet altijd een voorwaarde. Bij het in gesprek gaan met mensen gaat het ons om de persoon. Hoe is het enthousiasme, bevlogenheid en betrokkenheid, dat zijn voor ons belangrijke kernwaarden. Wij hebben veel vertrouwen in onze mensen en geven ze erg veel vrijheid. Dit werkt binnen het bedrijf erg prettig. Het mooie is dat ze dit werkplezier meenemen naar onze klanten.”
Arbodiensten zijn van origine organisaties die bol staan van protocollen, contracten en wetgeving. Hoe ga jij als leider daarmee om in combinatie met het geven van vrijheden aan medewerkers?
“Het klopt wel dat er veel regels zijn, maar er is ook nog steeds heel veel mogelijk. Ik denk dat het werkt als je als leider mensen vrijheden geeft om ze op hun eigen manier zaken op te laten lossen. Als er een nieuwe klant is, dan vraag ik wie het leuk vindt om met die klant aan de slag te gaan. Op die manier ontstaat er een team van mensen die enthousiast zijn. Zij weten vanuit hun professionaliteit echt wel wat er dan voor de klant moet gebeuren volgens de wetgeving en protocollen. Ik ga daar niet bovenop zitten. Dat is nergens goed voor. Ik vind het juist mooi om te zien hoe ze er samen over nadenken hoe ze van bij onze nieuwe klant een gezonde organisatie maken. Ik zie het plezier bij mensen als ze op die manier werken.
Ik zie mijn rol niet als zozeer als iemand die zegt hoe de dingen moeten. Ik wil vooral een faciliterende en enthousiasmerende leider zijn. Als team hebben we altijd voor ogen dat het gaat om het bijdragen aan gezonde organisaties. Daarmee heb ik als leider veel mogelijkheden om vrijheden te geven. Je stuurt niet zozeer op getallen maar op een gemeenschappelijk doel.”
Hoe zit het met de gezondheid van Rienks?
“Het enthousiasme in ons team is groot. Mensen vinden het leuk om bij ons te werken en klanten weten ons te vinden. In tegenstelling tot veel andere arbodiensten groeien wij. Soms betekent het wel dat mensen het erg druk hebben. Part timers gaan dan ineens full time werken. Overigens geheel uit zichzelf. Ik vind het wel mooi om te zien dat mensen zo gedreven zijn. Maar ik ga dan wel met ze in gesprek hierover. Als mensen heel bewust voor part time werken kiezen, dan hebben ze dat gedaan omdat dat bij hun past. Als 24 uur werken het beste is voor iemand, dan moet die niet langdurig 40 uur gaan werken. Dan gaat het ergens mis. Dat wil ik voorkomen. Dat betekent dus dat je altijd moet kijken naar wie iemand is. Je moet goed contact hebben met je mensen. Ik vind dat een leuk en belangrijk aspect van leiderschap.”
Jullie werken aan gezonde organisaties. Zie je in de praktijk dat er in gezonde organisaties anders wordt leiding gegeven?
“Wij hebben veel verschillende soorten klanten in diverse branches. Er is niet een eenduidig antwoord op die vraag.
Wat voor al onze klanten geldt is dat gezonde medewerkers van groot belang zijn. Zeker nu mensen ook nog tot hun 70-ste moeten doorwerken. Het is belangrijk dat mensen gezond zijn, gemotiveerd zijn en op de juiste plek zitten. Dat helpt al enorm om het verzuim onder controle te houden. En uiteraard speelt leiderschap daarin een grote rol.
Mensen beseffen gelukkig steeds meer dat ze daar zelf ook een verantwoordelijkheid hebben. Je ziet dat mensen zijn meer betrokken bij hun eigen gezondheid, fitheid en voeding. Kijk maar om je heen, in de supermarkten, op TV in tijdschriften. Mensen zijn zich ontzettend bewust aan het worden dat ze gezonder moeten leven.
Voor ons is die maatschappelijke tendens erg prettig. Het helpt ons en onze klanten om het gesprek aan te gaan over gezondheid en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Als leidinggevenden dat goed doen dan zie je dat mensen zich beter voelen en de verzuimcijfers dalen. Wat verwacht je van elkaar? Wat is de rol van de medewerker en wat van de leidinggevende? Zijn er situaties in de organisatie die anders moeten? Wij trainen en coachen leidinggevenden om dat gesprek aan te gaan.
Ik denk ik dat het belangrijk is dat je als leidinggevende oprechte interesse hebt in je mensen. Als je verbinding hebt met mensen en luistert naar wat er om je heen gebeurt dan kan je tijdig schakelen. Zo zie je dat het sturen op gezondheid en positief gedrag bijdraagt aan een positieve sfeer en een gezonde organisatie.”
Voor meer informatie over Rienks: www.https://www.arbodienst.nl/